Z Egiptu do domu – projekt edukacyjny

wpis w: Domowa edukacja, Od kuchni | 0

Przez trzy kolejne soboty poprzedzające Paschę pracowaliśmy nad projektem „egipskim”. Miał to być projekt edukacyjny, a moim celem było przybliżenie dzieciom historii Hebrajczyków i ich ucieczki z niewoli, choć zaczęliśmy od gruntownego omówienia starożytnego Egiptu. Efekty naszej pracy zebraliśmy w książeczce, tak zwanym lapbooku.

Tematyczne lapbooki robimy dość często, bo to prosty i atrakcyjny sposób uporządkowania informacji. Materiały najczęściej czerpię ze strony http://www.homeschoolshare.com/ – to niewyczerpana studnia gotowych do druku lapbookowych elementów na każdy temat. Cóż że po angielsku? Moim zdaniem to nie wada a atut, bo mamy kolejną okazję do ćwiczenia języka. Robiliśmy już świetne lapbooki omawiające lektury, tematy przyrodnicze (np o bobrach lub o zróżnicowanej budowie komórkowej) i całe mnóstwo innych.

Tak więc, tym razem zebrałam kilka ciekawych i pięknie ilustrowanych publikacji o Egipcie, wydrukowałam materiały, przygotowałam przybory, zaplanowałam menu i… do dzieła!

2 kwietnia
Etap pierwszy – ANCIENT EGYPT

Czytanie i słuchanie egipskich opowieści (po angielsku), opracowywanie materiałów o historii i geografii Egiptu, kulturze i zwyczajach starożytnych Egipcjan, prace plastyczne.

lapbook

 

9 kwietnia
Etap drugi – EGYPTIAN PARTY

Ten etap zbiegł się w czasie z urodzinami jednego z dzieci, więc zrobiliśmy sobie egipską imprezę. Były przepisy na egipskie potrawy (po angielsku), było wspólne kucharzenie i konsumowanie (owoce, humus, domowe pity i warzywa, egipska sałatka, kulki figowe, mumiowe babeczki oraz tort-piramida, a do picia „woda z Nilu” czyli woda z syropem miętowym), były egipskie przebrania i zabawy.

mumie mufinkiAle wszystko zaczęliśmy od lekcji po angielsku – temat: „Zabawki w starożytnym Egipcie” + zajęcia techniczne – wykonanie prostej zabawki z papieru (flexagon) i rzeźbienie skarabeusza w mydle.Egipskie przyjęcie W ramach tychże zajęć każdy przygotował sobie też odpowiednie nakrycie głowy na przyjęcie, obowiązkowo bogato złocone.
Po przyjęciu zabawa w kalambury.

 

Etap trzeci (16.IV) – UCIECZKA

Starożytny Egipt to nie tylko liczni bogowie i boginie, mumie, piramidy i krokodyle nilowe. Z historią Egiptu silnie związana jest historia Izraela. Zbliżające się święto Paschy, upamiętnia wyjście Izraelitów z Egiptu pod wodzą Mojżesza. To ważne święto i jego celem jest właśnie przekazywanie tej historii kolejnym pokoleniom: „A gdy was zapytają synowie wasi: Co znaczy ten wasz obrzęd? Odpowiecie: Jest to rzeźna ofiara paschalna dla Jahwe, który omijał domy synów Izraela w Egipcie, gdy Egipcjanom zadawał cios, a domy nasze ochronił”. (II Mojżeszowa 12:26-27)

paschaPrzeczytaliśmy więc tę historię w naszych Bibliach (część po angielsku, część po polsku) omówiliśmy, popracowaliśmy, wykonaliśmy prace plastyczne, a potem wspólnie przygotowaliśmy i zjedliśmy posiłek nawiązujący do kolacji sederowej (pieczone udka zamiast baranka, jajka na twardo, cykoria, chrzan i pietruszka, słona woda). To oczywiście tylko nawiązanie, nie wpajamy dzieciom tradycji, bo same w sobie nie mają żadnego znaczenia. Nie kultywujemy ich, chcemy opierać się bezpośrednio na Bożych wskazówkach zawartych w Jego Słowie, co nie przeszkadza opowiedzieć i pokazać dzieciom, jak te sprawy rozumieją inni.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.